Breaking News
Home / অপরাধ / কিভাবে মায়ানমারে মুসলিম নারীদেরকে ধর্ষণের পর হত্যা করা হচ্ছে নিজ চোখেই দেখুন-(ভিডিওসহ)

কিভাবে মায়ানমারে মুসলিম নারীদেরকে ধর্ষণের পর হত্যা করা হচ্ছে নিজ চোখেই দেখুন-(ভিডিওসহ)

Loading...

কিভাবে মায়ানমারে মুসলিম নারীদেরকে ধর্ষণের পর হত্যা করা হচ্ছে নিজ চোখেই দেখুন-(ভিডিওসহ)

কিভাবে মায়ানমারে মুসলিম নারীদেরকে ধর্ষণের পর হত্যা করা হচ্ছে নিজ চোখেই দেখুন-(ভিডিওসহ)

সৈন্যদের ভয়ে সবাই পালিয়ে বেড়াচ্ছিল। কিন্তু গত শুক্রবার শান্তি মিটিং করার কথা বলে গ্রামের সবাইকে ডাকা হয়। সবাই জড়ো হওয়ার পর চারপাশ থেকে সৈন্যরা ঘিরে ফেলে। প্রায় একশ’ নারী-পুরুষ সেখানে ছিল। সৈন্যরা সবাইকে লাইনে দাঁড় করিয়ে উলঙ্গ করে। তারপর পুরুষদের চোখ কালো কাপড়ে বেঁধে বেয়নেট দিয়ে খোঁচাতে থাকে। আর নারীদের ওপর নির্যাতন ও ধর্ষণ চালাতে থাকে। প্রতিবাদ করলে সৈন্যরা গুলি করে। অন্তত ১৫/২০ জন পুরুষ সেখানেই মারা যায়। বাকি পুরুষদের ধরে ক্যান্টনমেন্টে নিয়ে যায়। কয়েকজন মেয়েকেও ধরে নিয়ে যায় তারা এ সময়।’

গতকাল রবিবার টেকনাফের লেদা বস্তিতে রোহিঙ্গাদের ওপর নির্যাতনের এমন লোমহর্ষক বর্ণনা দেন মিয়ানমারের মংডুর উত্তরাঞ্চল থেকে আসা ছমির আহমদ। তার পাশের গ্রাম হাতিপাড়াতে এ ঘটনা ঘটে বলে জানান তিনি। আর নির্যাতনের ভয়াবহতা দেখে ৫৫ বছরের এই বাবা ছয় সন্তান নিয়ে গত শুক্রবার রাতেই টেকনাফের উদ্দেশ্যে রওয়ানা দেন। এরপর পাহাড়, প্যারাবন ডিঙ্গিয়ে দুদিন উপোস থেকে গতকাল ভোরে এসে পৌঁছান লেদা বস্তিতে। নির্মম নির্যাতনের বর্ণনা দিতে গিয়ে কান্নায় ভেঙে পড়েন ছমির। তার চোখে মুখে ছিল চাপা আতঙ্ক।

ছমির ইত্তেফাককে জানান, সৈন্যরা তার ঘর পুড়িয়ে দিয়েছে। যদিও তার নিজের ও পরিবারের সদস্যরা পালিয়ে থাকায় নির্যাতন থেকে রেহাই পেয়েছেন। কয়েকদিন ধরে অন্যান্য এলাকায় নির্যাতনের পরিমাণ কমে আসলেও শুক্রবার নতুন করে নির্যাতন শুরু করে তারা। কিশোরী-তরুণীদের গণহারে ধরে নিয়ে যায়। এসময় তারা বলতে থাকে, ‘তোদের বাবারা (যেসব দেশ সহিংসতার প্রতিবাদ জানাচ্ছে) তোদের জন্য কথা বলছে। ওদের এখানে আসতে বল। যতক্ষণ আসবে না ততক্ষণ তোদের নির্যাতন করা হবে।’

সেই হাতিপাড়া থেকে আসা রহমত নামের আরেকজন বলেন, ‘ভেবেছিলাম আপাতত নির্যাতন বন্ধ হবে। কিন্তু শুক্রবার যেভাবে ওই পাড়ায় সৈন্যরা হামলা করেছে সেটা দেখে সেখানে থাকার আর সাহস পাইনি। যেসব পুরুষকে ধরে নেওয়া হয়েছে তারা কেউ আর ফেরত আসেনি। যেকোনো মুহূর্তে সৈন্যদের হাতে ধরা পড়তে পারি। তার চেয়ে এপারে এসে না খেয়ে মরে গেলেও ভালো। আমার দুই মেয়ে ও তিন ছেলের কথা ভেবে চলে এসেছি।’

টেকনাফ ও উখিয়ার রোহিঙ্গা বস্তি ও বস্তি সংলগ্ন লোকজন জানিয়েছেন, শুক্রবার সেনাবাহিনী নতুন করে নির্যাতন শুরু করার পর রোহিঙ্গাদের অনুপ্রবেশ নতুন করে বেড়েছে। সর্বশেষ গতকালও লেদা ও কুতুপালং বস্তিতে আইন শৃঙ্খলা বাহিনীকে ফাঁকি দিয়ে নানাপথে শতাধিক রোহিঙ্গা অনুপ্রবেশ করেছে। সীমান্তে কর্মরত একটি গোয়েন্দা সংস্থার প্রতিনিধিও বিষয়টি স্বীকার করেছেন। যদিও তিনি অনুপ্রবেশের সঠিক সংখ্যা নিয়ে দ্বিমত পোষণ করেছেন।

লেদা বস্তি ও আশপাশের এলাকায় রহমত ও ছমিরের মত আরো অন্তত ২০ জনের সঙ্গে কথা হয়। যাদের বেশিরভাগই শনিবার দিবাগত রাত থেকে রবিবার সকাল পর্যন্ত বিভিন্ন সময়ে এখানে এসে পৌঁছেছেন। তাদের সবারই বক্তব্য প্রায়ই একরকম। তারা বলছেন, গত কয়েকদিনে কিছুটা থেমে থেমে বিচ্ছিন্নভাবে সৈন্যরা আক্রমণ ও নির্যাতন করছিল। কিন্তু বৃহস্পতিবার রাত ও শুক্রবার থেকে হাতিপাড়া, বড়গজির বিল, খেয়ারীপাড়াসহ বেশকিছু গ্রামে নতুন করে পাশবিক আক্রমণ চালায় মিয়ানমারের সৈন্যরা। অনেক এলাকায় সৈন্যদের সঙ্গে স্থানীয় রাখাইনরাও নির্যাতনে অংশ নিচ্ছে। বিশেষ করে, ১২-৩০ বছরের কোনো মেয়ে নির্যাতন থেকে রেহাই পাচ্ছে না। ওরা ধর্ষণ করতে আসে। রাজি না হলে বুকের ওপর বুট তুলে দিয়ে বুক থেঁতলে দিচ্ছে। বাবা-মা প্রতিবাদ করলে তাদের গুলি করে। ঘরের ভেতরে বেঁধে আগুন দিয়ে পুড়িয়ে মারছে। কোল থেকে নিয়ে শিশুদের পর্যন্ত আগুনে নিক্ষেপ করছে সৈন্যরা।

বড়গজির বিল এলাকার গৃহবধূ কুলসুমা অভিযোগ করেন, সৈন্যরা অনেক রাখাইন যুবকের হাতেও অস্ত্র তুলে দিয়েছে। যার ফলে এসব যুবক অস্ত্র নিয়ে গ্রামে গ্রামে গিয়ে মানুষের বাড়ি ডাকাতি করছে। ধান-চাল, গবাদিপশু, নগদ অর্থ, স্বর্ণালংকার লুট করে নিয়ে যাচ্ছে। কিশোরী-যুবতীদের টানাটানি করছে। ব্যবসা প্রতিষ্ঠানে লুটতরাজ চালাচ্ছে।

মো. ইদ্রিস নামের একজন রোহিঙ্গা জানান, তার সেখানে পাঁচ বিঘা জমি ছিল, পাঁচটি গরু ছিল, জমিতে অনেক ফসল ছিল। স্থানীয় রাখাইনরা সব দখলে নিয়েছে। গরুগুলো নিয়ে গেছে। এখন তিনি সেখানে আর ফিরতে চান না। এখানে শুধু বেঁচে থাকার সুযোগ চান তিনি।

এদিকে মিয়ানমারের মংডুর উত্তরাংশের গ্রামগুলোতে গত শুক্রবার নতুন করে আক্রমণের খবর আন্তর্জাতিক গণমাধ্যমে তেমন চোখে না পড়লেও বাংলাদেশের বেশ কয়েকটি গণমাধ্যম ঢাকা ও মিয়ানমারের কূটনৈতিক সূত্রের বরাত দিয়ে এই খবর প্রকাশ করেছে। নতুন করে আসা রোহিঙ্গাদের বক্তব্যের সাথে এই খবরের মিল পাওয়া যাচ্ছে।

গতকাল ভোরে লেদা বস্তিতে পৌঁছানো মো. সৈয়দ জানান, তিনি তার পরিবারসসহ সর্বমোট ২৪ জনকে নিয়ে বাংলাদেশে ঢুকতে চেয়েছিলেন। শুক্রবার রাতে রওয়ানা হয়েছিলেন। কিন্তু দালালকে টাকা কম দেওয়ায় তারা টেকনাফের জাডিপাডা সংলগ্ন মিয়ানমার অংশের একটি দ্বীপে রেখে চলে গেছে। এরপর তিনি পরিবারকে রেখে কোনোমতে লেদা বস্তিতে এসেছেন, যাতে তাদের আনার কোনো ব্যবস্থা করতে পারেন। কিন্তু গতকাল দুপুর পর্যন্ত তিনি কোনো ব্যবস্থা করতে পারেননি। ফলে তার পরিবার ও বাকিরা সেই দ্বীপে অবর্ণনীয় কষ্টে সময় কাটাচ্ছে। অনেকে খাবার ও পানির অভাবে অসুস্থ হয়ে পড়ছে।

যদিও বিজিবি, কোস্টগার্ড, পুলিশসহ সংশ্লিষ্টসূত্রগুলো থেকে রোহিঙ্গা অনুপ্রবেশের বিষয়টি সরাসরি স্বীকার করছে না। তবে একাধিক স্থানীয় সূত্র গতকাল ভোরে লেদা ও কুতুপালং বস্তিতে শতাধিক রোহিঙ্গা নানাভাবে অনুপ্রবেশ করেছে বলে দাবি করেছে। তারা জানান, বিজিবি ও কোস্টগার্ড যেসব রোহিঙ্গাদের ফেরত পাঠাচ্ছে তাদের বাইরেই এসব রোহিঙ্গারা অনুপ্রবেশ করেছে। বিজিবি টেকনাফ ব্যাটালিয়ন-২ এর অধিনায়ক আবুজার আল জাহিদ জানিয়েছেন, শনিবার রাত থেকে রবিবার সকাল পর্যন্ত বিজিবি সদস্যরা রোহিঙ্গাদের বহন করা ৭টি নৌকা নাফ নদীর বাংলাদেশ সীমান্ত এলাকা থেকে ফেরত পাঠিয়েছেন।

টেকনাফ থানার ওসি আবদুল মজিদ জানিয়েছেন, দালালের সহযোগিতায় কিছু রোহিঙ্গা বাংলাদেশে আসার চেষ্টা করছে। তবে ইতিমধ্যে ১৩ জন দালাল উখিয়া ও টেকনাফ থেকে আটক করা হয়েছে। আরো প্রায় ৩০ জন দালালের তালিকা করা হয়েছে।

আমাদের উখিয়া (কক্সবাজার) সংবাদদাতা রফিক উদ্দিন বাবুল জানান, প্রাণ বাঁচাতে আশ্রয়হীন হাজার হাজার রোহিঙ্গা নারী-পুরুষ-শিশু এপারে চলে আসার জন্য সীমান্তের বিভিন্ন পয়েন্টে অপেক্ষা করছে। এদিকে সেনাদের হাত থেকে পালিয়ে আসা রোহিঙ্গা এক তরুণী (২৪) জানিয়েছেন, ‘বিছানার সঙ্গে ওরা তাদের দুই বোনকে বেঁধে রেখেছিল। এরপর এক এক করে সেনা এসে তাদের ধর্ষণ করেছে।’ মিয়ানমার থেকে পালিয়ে এলেও সেই আতঙ্ক এখনও তাদের তাড়া করে বেড়াচ্ছে। সেনাদের অত্যাচারের বিবরণ দিতে গিয়ে যন্ত্রণায় কুঁকড়ে যাচ্ছিল ওই তরুণীর মুখ। পাশে বসে ছিল তার আরো দুই ভাই-বোন, তারাও সেনাদের অত্যাচারের সাক্ষী। মিয়ানমার থেকে পালিয়ে এসে অনেকেই আশ্রয় নিয়েছে উখিয়ার কুতুপালং বস্তিতে। দুই বোনের সঙ্গে প্রাণ হাতে করে সীমান্ত পেরিয়ে কুতুপালং বস্তিতে এসেছে আব্দুল হাসেম। এখানে অন্তত কেউ তাদের খুন করার চেষ্টা করবে না বা শারীরিকভাবে অত্যাচার করবে না ভেবে যেন কিছু স্বস্তি পাচ্ছে তারা। ওই তরুণীর ছোট বোন (১৭) জানান, মিয়ানমারের কাউয়ারবিল গ্রামে ছিল তাদের বাড়ি। সেখানে হানা দেয় সেনা সদস্যরা। দুই বোনকে পালাক্রমে ধর্ষণের পর তাদের ঘরে আগুন দিয়ে চলে যায় সেনারা। এর আগেই তাদের বাবাকে হত্যা করা হয়। কুতুপালং বস্তিতে আশ্রয় নেওয়া খেয়ারীপ্রাং গ্রামের আলী আহমদ (৬৫) জানান, তার স্ত্রী, পুত্রসহ ৭ সদস্যের মধ্যে ৬ জনের কোন খোঁজ খবর না পেয়ে তিনি একাই ৩দিন পায়ে হেঁটে উনচিপ্রাং সীমান্ত দিয়ে বস্তিতে চলে আসে। তিনি জানান, তার মতো হাজার হাজার রোহিঙ্গা এদেশে আসার জন্য সীমান্তে অপেক্ষার প্রহর গুনছে। গতকাল সকালে থাইংখালী থেকে কুতুপালং ঘুরে দেখা যায়, বিজিবি সদস্যরা সড়কের বিভিন্ন পয়েন্টে চেকপোস্ট বসিয়ে যাত্রীবাহী গাড়ি তল্লাশি করছে।

Loading...

About admin

Check Also

দেখতে সুন্দর না হওয়ায় স্বামীকে খুন করলো নববধূ! (দেখুন ভিডিওতে)

Loading... দেখতে সুন্দর না হওয়ায় স্বামীকে খুন করলো নববধূ! (দেখুন ভিডিওতে) Loading...

90 comments

  1. Yes! Finally someone writes about credit debt management.

  2. You can certainly see your enthusiasm in the work you write.
    The sector hopes for more passionate writers
    such as you who aren’t afraid to say how they believe.
    At all times go after your heart.

  3. Hello there, just became aware of your blog through Google,
    and found that it’s really informative. I’m going to watch out for brussels.
    I’ll be grateful if you continue this in future. Many people will be benefited from
    your writing. Cheers!

  4. What’s up, this weekend is nice for me, as this point in time
    i am reading this wonderful educational paragraph here at my house.

  5. Appreciate the recommendation. Let me try it out.

  6. No matter if some one searches for his vital thing,
    therefore he/she wants to be available that in detail,
    therefore that thing is maintained over here.

  7. This article will assist the internet users for creating new web site or even a blog from start to end.

  8. You’re so cool! I do not believe I’ve truly read something like this before.
    So great to find another person with a few original thoughts on this subject matter.
    Really.. thank you for starting this up.

    This web site is something that’s needed on the internet, someone with a little originality!

  9. My family every time say that I am wasting my time here at net, but I know I am getting experience every day by reading such nice articles.

  10. I go to see everyday some blogs and websites to read content, however this blog presents quality based writing.

  11. Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a
    amusement account it. Look advanced to more
    added agreeable from you! However, how can we communicate?

  12. What’s up mates, good post and pleasant urging commented here, I am actually enjoying by these.

  13. Heya i’m for the first time here. I came across this board and I find It really useful &
    it helped me out much. I hope to give something
    back and help others like you aided me.

  14. I’m extremely inspired with your writing abilities and also with the format
    in your blog. Is that this a paid theme or did
    you modify it your self? Either way stay up the excellent high quality writing, it is
    rare to peer a nice blog like this one these days..

  15. I visited various websites except the audio
    quality for audio songs existing at this website is genuinely
    excellent.

  16. each time i used to read smaller content that also clear their motive,
    and that is also happening with this paragraph which I am reading at this
    time.

  17. Wonderful beat ! I wish to apprentice while you amend your web site, how could i subscribe for a blog web site?
    The account aided me a acceptable deal. I had been a
    little bit acquainted of this your broadcast offered bright clear concept

  18. Hey there would you mind stating which blog platform you’re using?
    I’m going to start my own blog in the near future but I’m having a hard time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
    The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I’m looking
    for something unique. P.S Sorry for being off-topic but I had to ask!

  19. Wow, superb weblog layout! How long have you
    been blogging for? you make running a blog look easy. The total
    look of your website is wonderful, as neatly as the content material!

  20. Hello There. I discovered your weblog the use of msn. That is an extremely neatly written article.

    I’ll be sure to bookmark it and return to learn extra of your helpful info.

    Thank you for the post. I will certainly return.

  21. Hmm it appears like your site ate my first comment (it was extremely long) so I guess I’ll just
    sum it up what I submitted and say, I’m thoroughly
    enjoying your blog. I too am an aspiring blog writer but
    I’m still new to the whole thing. Do you have any suggestions for first-time blog writers?

    I’d definitely appreciate it.

  22. Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this article and the rest of the
    site is also very good.

  23. Hello! I know this is kinda off topic nevertheless I’d figured I’d ask.

    Would you be interested in trading links or maybe guest authoring a blog post or vice-versa?
    My site covers a lot of the same subjects as yours and I think we could
    greatly benefit from each other. If you’re interested feel free to send me an email.
    I look forward to hearing from you! Superb blog by the way!

  24. I have read so many content concerning the blogger lovers however this post is
    in fact a fastidious post, keep it up.

  25. I every time spent my half an hour to read this website’s posts daily along with a
    cup of coffee.

  26. Wonderful blog you have here but I was curious about if
    you knew of any community forums that cover the same topics discussed in this article?
    I’d really love to be a part of group where I can get advice from other
    knowledgeable people that share the same interest. If
    you have any recommendations, please let me know.
    Bless you!

  27. I have been exploring for a little for any high quality articles or weblog posts on this sort of area
    . Exploring in Yahoo I eventually stumbled upon this site.
    Reading this info So i am glad to convey that I’ve an incredibly
    good uncanny feeling I discovered just what I needed.
    I so much for sure will make sure to do not disregard this web site and give it
    a glance on a constant basis.

  28. You’re so awesome! I don’t think I’ve truly read a single thing like that before.

    So great to discover another person with
    some original thoughts on this issue. Really..
    thank you for starting this up. This website is something that’s needed
    on the web, someone with a little originality!

  29. What’s up, this weekend is nice for me, for the reason that this occasion i am reading this fantastic informative piece of writing here at my residence.

  30. Wow, this article is good, my younger sister is analyzing such
    things, therefore I am going to inform her.

  31. I’d like to find out more? I’d like to find out some additional information.

  32. You really make it appear so easy together with your
    presentation however I to find this topic to be actually one thing that I believe I might never
    understand. It seems too complex and very vast for
    me. I am having a look ahead on your next put up, I’ll attempt
    to get the dangle of it!

  33. This piece of writing provides clear idea designed
    for the new viewers of blogging, that truly how to do blogging.

  34. Wow, this paragraph is fastidious, my younger sister is analyzing such things,
    so I am going to tell her.

  35. Hello! Would you mind if I share your blog with my twitter group?
    There’s a lot of folks that I think would really appreciate your
    content. Please let me know. Thanks

  36. Hi! I know this is kinda off topic nevertheless I’d figured
    I’d ask. Would you be interested in trading links or maybe guest writing a blog article or vice-versa?
    My website goes over a lot of the same topics as yours and I think we
    could greatly benefit from each other. If you happen to
    be interested feel free to send me an e-mail. I look forward to hearing from you!
    Awesome blog by the way!

  37. Appreciating the dedication you put into your website and in depth information you present.
    It’s nice to come across a blog every once in a while that isn’t the same
    out of date rehashed information. Excellent read!
    I’ve bookmarked your site and I’m adding your RSS feeds to my Google account.

  38. Hurrah, that’s what I was searching for, what a information! existing here at
    this webpage, thanks admin of this web page.

  39. Hi there friends, how is all, and what you would like to say on the topic
    of this paragraph, in my view its really awesome in favor of me.

  40. An interesting discussion is worth comment. I do believe that you
    should write more on this subject, it may not be a taboo matter but typically folks don’t talk about such subjects.
    To the next! Best wishes!!

  41. Link exchange is nothing else except it is simply placing the other person’s web site link on your page at suitable
    place and other person will also do similar for you.

  42. Can I just say what a comfort to uncover someone that really knows what
    they are talking about on the internet. You actually realize how to bring an issue to light and make
    it important. More and more people should look at this and
    understand this side of the story. I was surprised that you’re not more popular
    since you certainly have the gift.

  43. I was extremely pleased to uncover this website. I
    wanted to thank you for ones time for this fantastic
    read!! I definitely really liked every part of
    it and i also have you book-marked to look at new stuff on your blog.

  44. Howdy! I could have sworn I’ve been to this blog before but after checking through some of the post I realized it’s new to
    me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

  45. Thanks for one’s marvelous posting! I really enjoyed reading it,
    you happen to be a great author.I will be sure to bookmark your blog and may come back in the foreseeable future.
    I want to encourage you continue your great work, have a
    nice afternoon!

  46. I’ve been exploring for a bit for any high quality articles or
    weblog posts on this sort of house . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this website.

    Reading this info So i am glad to exhibit that
    I’ve an incredibly just right uncanny feeling I discovered exactly what I needed.

    I so much indubitably will make sure to do not disregard this web site and provides it
    a glance regularly.

  47. Someone essentially help to make critically posts I’d
    state. This is the very first time I frequented your web page and to this point?
    I amazed with the research you made to create this particular
    put up amazing. Wonderful process!

  48. Good day! Would you mind if I share your blog with my facebook group?
    There’s a lot of folks that I think would really enjoy your content.
    Please let me know. Cheers

  49. This article is in fact a pleasant one it assists
    new internet users, who are wishing in favor of blogging.

  50. I’ve been surfing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours.
    It is pretty worth enough for me. Personally, if all website owners and bloggers made good content as you did, the net will be
    a lot more useful than ever before.

  51. Thanks for any other informative blog. Where
    else may just I get that type of info written in such an ideal manner?
    I’ve a project that I am simply now working on, and I’ve been on the glance out for such info.

  52. Very descriptive blog, I enjoyed that bit. Will there be a part 2?

  53. Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement
    account it. Look advanced to more added agreeable from you!
    By the way, how could we communicate?

  54. This is very fascinating, You’re an excessively professional blogger.
    I’ve joined your feed and stay up for in quest of extra of your great post.
    Also, I have shared your site in my social networks

  55. Hello! This is kind of off topic but I need some guidance from
    an established blog. Is it very hard to set up your own blog?
    I’m not very techincal but I can figure things out pretty fast.
    I’m thinking about creating my own but I’m not sure where to start.

    Do you have any tips or suggestions? Thank you

  56. I every time spent my half an hour to read this webpage’s posts every day along with a mug of coffee.

  57. I love reading through an article that will make men and women think.
    Also, many thanks for allowing me to comment!

  58. Hi to every one, it’s genuinely a nice for me to go to see this web page, it includes helpful Information.

  59. Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to
    say that I’ve truly enjoyed browsing your blog posts.
    In any case I will be subscribing to your rss feed and I hope you write
    again very soon!

  60. Good day! I know this is kinda off topic nevertheless I’d figured I’d ask.
    Would you be interested in trading links or maybe guest authoring a blog post or vice-versa?
    My blog addresses a lot of the same subjects as yours and I think we could greatly benefit from each other.

    If you might be interested feel free to shoot me an email.

    I look forward to hearing from you! Superb blog by the way!

  61. When someone writes an paragraph he/she retains the image of a user in his/her
    brain that how a user can know it. So that’s why this
    paragraph is great. Thanks!

  62. Your means of describing everything in this piece of writing is in fact fastidious, all be able to effortlessly know
    it, Thanks a lot.

  63. Hi! I know this is kinda off topic however , I’d
    figured I’d ask. Would you be interested in trading links or
    maybe guest authoring a blog post or vice-versa? My site goes over a
    lot of the same subjects as yours and I believe we could greatly benefit from each other.

    If you are interested feel free to send me an email.
    I look forward to hearing from you! Wonderful blog
    by the way!

  64. hello!,I love your writing so a lot! percentage we keep in touch extra about your
    article on AOL? I need an expert in this house to solve my problem.
    Maybe that is you! Taking a look ahead to look you.

  65. I used to be suggested this website by means of my cousin. I’m now not sure whether this publish is written via him as nobody else know such certain approximately my trouble.
    You’re incredible! Thank you!

  66. You can certainly see your enthusiasm within the article you
    write. The arena hopes for more passionate writers like you who are
    not afraid to mention how they believe. At all times follow your heart.

  67. Hello, i feel that i saw you visited my
    blog thus i came to return the want?.I’m attempting to
    to find things to enhance my website!I assume its ok to make use of some of your
    ideas!!

  68. This is a great tip particularly to those fresh to the blogosphere.
    Brief but very accurate info… Thanks for sharing this one.
    A must read article!

  69. Good post. I learn something totally new and challenging on blogs I stumbleupon everyday.
    It’s always useful to read through content from other authors
    and practice something from other sites.

  70. You really make it seem so easy with your presentation but I
    find this matter to be really something that I think I would
    never understand. It seems too complicated and very
    broad for me. I’m looking forward for your next post, I’ll
    try to get the hang of it!

  71. I’ve been exploring for a little for any high quality articles or weblog posts in this kind
    of house . Exploring in Yahoo I eventually stumbled upon this website.
    Reading this information So i’m satisfied to convey that
    I have a very good uncanny feeling I discovered just what I
    needed. I most indisputably will make sure to do not omit this site and provides it a glance on a relentless basis.

  72. Thanks for sharing your info. I truly appreciate your efforts and I will be waiting for your next post thank you once again.

  73. I’m extremely impressed with your writing skills
    as well as with the layout on your weblog. Is this a paid
    theme or did you modify it yourself? Anyway keep up the nice quality writing, it’s rare to see a nice blog like this one nowadays.

  74. Simply desire to say your article is as amazing. The clearness in your post
    is just spectacular and i could assume you’re an expert on this subject.
    Well with your permission allow me to grab your feed to keep
    up to date with forthcoming post. Thanks a million and
    please continue the rewarding work.

  75. I visited various web sites except the audio feature for audio songs current at this web
    page is truly wonderful.

  76. My brother recommended I would possibly like this blog. He
    was totally right. This post truly made my day. You can not imagine just how much time I had spent for this info!
    Thank you!

  77. It’s great that you are getting thoughts from this post as
    well as from our dialogue made at this time.

  78. Pretty nice post. I just stumbled upon your blog
    and wanted to say that I’ve truly enjoyed surfing around your blog posts.

    After all I’ll be subscribing to your feed and I hope you write again very soon!

  79. I could not refrain from commenting. Exceptionally well written!

  80. Hi! I’m at work browsing your blog from my new apple iphone!

    Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all
    your posts! Keep up the superb work!

  81. Having read this I thought it was very informative. I appreciate you finding
    the time and effort to put this article together.
    I once again find myself spending a lot of time both reading and commenting.
    But so what, it was still worth it!

  82. Wow, that’s what I was seeking for, what a data! present here at this web site,
    thanks admin of this web site.

  83. Thanks for finally talking about >কিভাবে মায়ানমারে মুসলিম নারীদেরকে ধর্ষণের পর হত্যা
    করা হচ্ছে নিজ চোখেই দেখুন-(ভিডিওসহ) – <Liked it!

  84. Thank you for some other wonderful post. The place else could
    anyone get that type of info in such a perfect means of writing?
    I’ve a presentation subsequent week, and I am at the look for such information.

  85. Ahaa, its good dialogue on the topic of this piece of writing at this
    place at this web site, I have read all that, so at this time me also commenting
    here.

  86. This piece of writing will assist the internet people for creating new weblog or even a weblog from start to end.

  87. When I originally left a comment I appear to have clicked the
    -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on every time a comment is
    added I get 4 emails with the same comment. Is there a
    way you can remove me from that service? Cheers!

  88. Hi I am so happy I found your webpage, I really found you by accident,
    while I was looking on Digg for something else, Anyways
    I am here now and would just like to say thanks a lot for
    a marvelous post and a all round exciting blog (I also love the theme/design), I don’t have time to read through it all at the moment but I have book-marked it and
    also included your RSS feeds, so when I have time I will be back
    to read more, Please do keep up the superb work.

  89. Hi there, I log on to your blogs like every week.
    Your story-telling style is witty, keep it up!

  90. Do you have any video of that? I’d care to find out some additional information.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *